Van Speijk

Van Speijk online

Comeback Kid

Posted by ds. Herman van de Gemeente On juli - 11 - 2010


En gezegd moet worden, Stroop krijgt de mensen massaal naar de kerk. Iedere zondag staan de auto’s rijendik geparkeerd. De dienst duurt anderhalf uur en aansluitend blijven de mensen vaak even napraten. ‘Het stukje uitdieping van waar geloven echt om gaat’ noemt Stroop dat. Of ze gaan naar het bijgebouw voor de psalm-karaoke. Ook een idee van Stroop. “De gemeenteleden leren op een eigen manier de gezangen waarmee wij God en diens Zoon, de Here Jezus, de Heiland, de Verlosser van Nazareth, lof toezingen. En je hoort gelijk resultaat, de week erna worden de gezangen steeds standvastiger ingezet en uitgezongen. ‘Geest van hierboven, leer ons geloven’ en dat keihard uit tweeduizend kelen. Prachtig!”
Is het getijde Stroop gunstig gezind? “In het verleden sprak de Here Jezus, onze Jezus Christus, de Heiland van Nazareth minder tot de verbeelding. Mensen dachten dat ze het goed hadden omdat ze veel geld verdienden en de bomen tot in de hemel leken te groeien. Hebzucht, egoļsme en jaloezie zijn slechte raadgevers, staat er in de Bijbel, maar niemand wil ervan horen. Pas als het misgaat, zoals nu, komen mensen tot inkeer. Zij zien dat ze blind zijn geweest. Ze hebben weer om het kalf gedanst. En die boodschap komt hard aan.”
“We leven in een tijd dat de plaag over de akkers trekt, zoals vaak in de bijbelse geschiedenis is gebeurd. Maar we leren niet van de bijbelse kennis, ben je mal zeg! Naief als we zijn, trekken we ons eigen plan, met desastreuze gevolgen. En dus kloppen de mensen weer massaal aan bij de Here Jezus, onze Heiland Christus, de Verlosser die het goed met de mensen voorheeft, ook al hebben zij zich een behoorlijke tijd afgewend van Zijn goedheid. Desondanks zegt onze Heiland Jezus Christus de Verlosser van Nazareth die voor ons gestorven is: ik geef toe, er is crisis, populisme, terreur, ontmenselijking en angst, maar wanhoop niet. Ik ben er. En die mensen, die eigenlijk verloren waren, keren terug naar de Here Jezus, de Verlosser van Nazareth, onze Heiland. En wat gebeurt er dan?”
Geen idee.
“Dan veranderen deze verloren gewaande mensen in barmhartige discipelen, volgelingen, vanwege de liefde van de Here Jezus, onze Jezus Christus, Zoon van God, de Heiland, die zij zo intens ervaren. Deze mensen komen thuis. Jazeker, voor de rest van hun leven hebben zij het gevoel dat ze thuiskomen. En vanaf dat moment, vanaf het moment van overgave, geeft de Here Jezus, Zoon van God, de Heiland van Nazareth ons de kracht nee tegen zeggen tegen de aardse verlokkingen. Jaag niet het verdorvene na, staat er in de Bijbel, en hou u verre van zelfverrijking, verminking of vermoording van de Schepping en het opzettelijk benadelen van de medemens. De Here Jezus, onze Verlosser, Zoon van God, de Heiland zegt: sla je ketenen stuk tegen de rotsen, ik zal je helpen. Uw huidige televisie is nog prima en ook de auto hoeft nog niet vervangen te worden, alleen omdat de buren een nieuwe hebben. Want dat is precies wat de Bijbel zegt, alleen dan niet zo duidelijk. Vandaar de kerk. Hoe dan ook, de verlossing van de ketenen en de hulp die de Here Jezus Christus van Nazareth ons daarbij wil geven, is een offer dat je niet kunt weigeren. Het is een heel positieve boodschap in deze onheilstijden.”
Dominee Stroop zal komende zondag in de immense Judeaskerk in Capelle voor meer dan tweeduizend mensen de boodschap van de Here Jezus, onze Jezus Christus, de Heiland, Zoon van God verkondigen. “Altijd volle bak”, aldus Stroop, “lekt onze dakgoot, dan hebben we binnen een kwartier een nieuwe bij elkaar gecollecteerd. Iedereen is erg betrokken. De Here Jezus, onze Jezus Christus, de Heiland van Nazareth, de Verlosser, Zoon van God, die Jezus kan apetrots zijn op mijn gemeente.”

Leave a Reply